به مجله آقای قاب خوش آمدید.۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X

مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X

مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X

در مجله آقای قاب میپردازیم به نقد و بررسی تخصصی درباره مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری X :

سالهاست که نبرد میان کنسول ها برنده مشخصی ندارد و طرفداران نام تجاری Xbox یا PlayStation به هزاران دلیل یک پلتفرم را

بهتر از دیگری می دانند. البته این خیلی دور از انتظار نبوده ، زیرا برتری یکی از طرفین به معنای انحصار در بازار است

و این موضوع به ضرر کاربر نهایی خواهد بود. در این مقاله ، ما دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵

را در چند موضوع مختلف با هم بررسی خواهیم کرد.

برای خرید کنسول بازی PS5 به سایت مسترکیس مراجعه کنید و آنلاین خریداری کنید .

مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X

حافظه SSD

بر خلاف همه به روزرسانی های کنسول ، ما حالا نسل جدیدی از حافظه داریم که قبلاً در هیچ کنسولی استفاده نمی شد.

در واقع ، به جرات می توان گفت بزرگترین ارتقاء کنسول های نسل نهم نسبت به نسل قبلی ، افزودن حافظه SSD است.

در نسل قبلی ، اگر عنوان جهانی باز را تجربه می کردید ، حتماً با بارگیری خسته کننده صفحات مواجه شده اید.

صفحاتی که به دلیل سنگینی بازی می توانند وقت زیادی از شما بگیرند.

در نسل جدید ، صفحات بارگذاری شده تقریباً از بین رفته و همه چیز در یک ثانیه در اختیار کاربر قرار می گیرد.

هیچ برنده خاصی در این نبرد مشخص نمی شود.

هر دو کنسول از حافظه NVMe با سرعت بالا استفاده می کنند که می تواند داده ها را به سرعت منتقل کند.

افزودن فقط حافظه SSD دلیل کافی است تا تصمیم بگیرید که کنسول قدیمی خود را با یکی از کنسول های نسل جدید جایگزین کنید.

در واقع ، پشتیبانی از وضوح ۸k ، جزئیات گرافیکی بیشتر و غیره. بدون حافظه SSD منطقی نیست

جزئیات گرافیکی

همه چیز به خوبی در کنسول های نسل نهم پیاده سازی شده است.

این کنسول نه تنها مشکل پشتیبانی Native را برای وضوح ۴k حل می کند

بلکه نرخ فریم را از ۳۰ مزاحم آزاردهنده به ۱۲۰ فریم در ثانیه افزایش می دهد.

در اصل ، با استفاده از کنسول نسل نهم می توانید بیشتر بازی ها را با وضوح ۴k با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه انجام دهید

که حتی کنسول Xbox One X قبلاً قادر به انجام آن نبود.

بسیاری از بازی ها همچنین توانایی اجرای ۱۲۰ فریم بر ثانیه در وضوح ۴k را دارند.

سونی و مایکروسافت همچنین اعلام کرده اند که کنسول های سری پلی استیشن ۵ و ایکس باکس ایکس از وضوح ۸k پشتیبانی خواهند کرد.

البته بعید است که یک بازی خاصی با این وضوح کار کند و این ویژگی منحصر به پخش فیلم های Blue-Ray 8K می باشد.

اجازه دهید بحث را در مورد نرخ فریم کمی گسترش دهیم.

در مورد مقایسه این دو کنسول بازی در مقاله ” مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X ” بیشتر بخوانید…

معنای کلی عبارت ۱۲۰ فریم در ثانیه را می توان به راحتی با نمونه ای از صنعت فیلم توضیح داد.

همان گونه که می دانید ، هر فیلم از سکانس های ثابت تشکیل شده است که به سرعت با هم پخش می شوند.

یعنی برای تماشای یک ثانیه از یک فیلم (با فرض ضبط فیلم با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه)

در واقع ۲۴ تصویر را به هم چسبیده مشاهده می کنید که هر یک از آنها ۲۴/۱ ثانیه را ثبت می کند.

حالا تصور کنید شما از یک جسم متحرکی مثل گلوله فیلمبرداری می کنید.

اگر فیلمبرداری از گلوله را با دوربین ۲۴ فریم انجام دهید، زیرا آهسته ترین گلوله جهان می تواند با سرعت ۵۰۰ متر بر ثانیه حرکت نماید

احتمالاً نمی توانید هیچ یک از تصاویر آن را بگیرید چون ۱.۲۴ ثانیه برای ثبت یک جسم با سرعت ۵۰۰ متر کافی نمی باشد

اگر از دوربین اسلوموشن استفاده کنیم و نرخ فریم را به ۹۶۰ فریم در ثانیه برسانیم

نرخ فریم از سرعت گلوله فراتر می رود و احتمالاً شاهد حرکت گلوله در تمام تصاویر هستیم.

حالا برگردیم به دنیای بازی.

درست مانند مثال بالا ، افزایش فریم ریت باعث بهبود کیفیت کلی تصویر می شود و همه چیز را روان می کند.

درست است که چشم انسان قادر به تشخیص بیش از ۶۰ فریم در ثانیه در میدان دید نیست

اما این مربوط به چشم انسان است که اشیاء واقعی را ببیند و در مورد بازی های ویدئویی

چشم آن را پردازش می کند با افزایش نرخ فریم ، تفاوت قابل توجهی در قسمت بصری بازی ها وجود دارد.

مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X قسمت طراحی دو کنسول بازی

اولین نکته ای که در طراحی دو کنسول دیده می شود ، افزایش سایز آنها است.

در حال حاضر ، کنسول پلی استیشن ۴ پرو در مقایسه با پلی استیشن ۵ شبیه یک اسباب بازی است.

کاربران توییتر مدتهاست طراحی این دو کنسول را مسخره می کنند.

بسیاری Xbox Series X را با فریزر مقایسه می کنند و حتی کنسول سونی را با روتر بی سیم خانگی شما مقایسه می کنند.

اما کیفیت و طراحی این دو کنسول به بالاترین حد خود رسیده و تقریبا از نظر متریال نمی توانیم اعتراضی علیه این دو دستگاه کرد.

کیفیت بالاتر متریال به کار رفته در ایکس باکس وان غیرقابل انکار می باشد.

پلی استیشن ۴ و همچنین نسخه Pro کنسول از پلاستیک کلاس ۳ ساخته شده بود و با کوچکترین حرکتی کاربر خراش ها

و خط و خش های زیادی را روی بدنه کنسول مشاهده کرد.

اکنون این مشکل به طور کامل برطرف شده است و هر دو کنسول نسل نهم جدید دارای بالاترین کیفیت تزریق پلاستیک بدنه هستند.

از نظر طراحی ، با توجه به طراحی مینیمالیستی ایکس باکس ، به نظر می رسد که ترازوها وزن زیادی بر روی کنسول مایکروسافت دارند.

البته ، این دقیقاً همان چیزی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.

این شخص ممکن است طراحی پلی استیشن ۵ را دوست داشته باشد و دیگری ممکن است ایکس باکس را دوست داشته باشد.

اما تنها نکته مهم این است که هم سری ایکس باکس ایکس و هم کنسول PS5 دارای کیفیت ساخت بسیار بالایی هستند.

سیستم خنک کننده

اگر یک بازی نسل آخر را روی پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان تجربه کرده اید ، احتمالاً متوجه صدای بلند فن و عملکرد مداوم آن شده اید.

البته این در پلی استیشن ۴ بسیار آشکارتر بود و در کل سیستم خنک کننده این دستگاه چند قدم از ردموند رقیب خود عقب ماند.

حالا سونی و مایکروسافت از اشتباهات نسل قبلی درس می گیرند

و کنسول های جدید خود را با بهترین سیستم خنک کننده روانه بازار می کنند. در واقع ، در ابتدای نسل هیچ بازی خاصی وجود ندارد

که باعث صدای فن این دو کنسول شود. دلیل اصلی بزرگتر شدن کنسول های نسل فعلی از نسل هشتم

افزایش اندازه خنک کننده ها است. همچنین توجه داشته باشید که مایکروسافت تجربه بسیار بیشتری در تولید دستگاه های X86

در مقایسه با سونی دارد و انتظار می رود ایکس باکس سری ایکس قدرت خنک کنندگی خوبتری در مقایسه با پلی استیشن ۵ ارائه بدهد.

مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X

کنترلر

دو کنترلر جدید مورد استفاده در کنسول های نسل نهم به بهترین شکل در دست کاربر قرار می گیرد

و کیفیت ساخت آنها در بالاترین سطح ممکن است. مسلماً در نسل قبلی ، دسته Xbox بسیار ارگونومیک تر و راحت تر از Dualshock 4 بود.

اما اکنون اوضاع کمی تغییر کرده است.

اکنون کنترلر جدید سونی که به کنترلر DualSense معروف است ، برای بهبود ارگونومی خود بسیار شبیه به کنترلر رقیب شده است.

کنترلر جدید ایکس باکس همچنین دارای یک D-Pad جدید است که به کاربر اجازه می دهد

تا ۸ کلید را فشار دهد تا به ۸ جهت مختلف اشاره کند. در واقع ، کنترلر جدید سونی کمی بزرگتر از کنترلر ایکس باکس است

که باعث می شود کنترلر ایکس باکس از نظر ارگونومی بهتر از سونی عمل کند.

در کنترلر Xbox یک D-Pad جدید اضافه شده است که می تواند به تجربه بازی های مبارزه ای و همچنین تسهیل تجربه تیراندازی کمک کند.

میکروفون داخلی کنترل کننده ارتقا یافته و لایه جدیدی به بدنه برای چسبندگی بهتر اضافه شده است.

در واقع ، کنترلر نسل هشتم مایکروسافت آنقدر کامل بود که این شرکت تصمیم گرفت فقط کمی ارتقا دهد.

در این سمت ما با یک کنترلر جدید از سونی را می بینیم. میکروفون داخلی دستگاه بهبود یافته است

و مواد استفاده شده در آن از پلاستیک ساده Dualshock 4 به پلاستیک فشرده با کیفیت بالا ارتقا یافته است

احتمالاً مشکلات پاک شدن رنگ یا سایش کنترلر در نسل جدید معمولاً برطرف می شود.

علاوه بر این دو ویژگی جدید به این کنترلر افزوده شده است که می تواند روش ساخت بازی ها را به طور کلی عوض کند.

رابط کاربری

این بخش برنده دقیقی ندارد. از آنجا که رابط کاربری هر دو کنسول بسیار راحت است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رابط کاربری Xbox تقریباً همانطور مانده و شباهت زیادی به کنسول Xbox One دارد.

به همین دلیل ، سونی رابط کاربری پلی استیشن ۴ را نیز بهبود بخشیده و کار را از قبل آسانتر کرده است.

در این راستا ، مایکروسافت مانند نسل های قبلی به کاربر این امکان را داده است که تمام قسمت های رابط کاربری را سفارشی کند

اما سونی مانند اپل در صنعت گوشی های هوشمند سعی کرده است از یک راه حل ساده و حداقل استفاده نماید.

امکان Backward Compatibility

این ویژگی که برای نخستین بار توسط مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس وان عرضه شد

به کاربر اجازه می دهد بازی ها را بر روی کنسول های قدیمی دستگاه خود اجرا نماید.

این استراتژی به دلیل نداشتن بازی مخصوص خود برای کنسول ایکس باکس وان معرفی گردید

و به سرعت محبوبیت زیادی در میان همه کاربران به دست آورد.

این محبوبیت به جایی رسید که سونی این ویژگی را در کنسول PS5 قرار داد.

در حال حاضر پلی استیشن ۵ قادر است تا ۹۹ درصد بازی ها را روی پلی استیشن ۴ انجام دهد.

از این نظر ، مایکروسافت بسیار بهتر از سونی عمل کرد ، زیرا می توانید با استفاده از این ویژگی ، تمام بازی های منتشر شده

برای همه کنسول های ایکس باکس را تجربه نمایید.

در اصل ، تمام بازی های نسخه اول Xbox ، Xbox 360 و Xbox One در دسترس کاربران Xbox X خواهد بود.

سرویس اشتراکی

سرویس اشتراک Xbox Game Pass را می توان یکی از بزرگترین خدمات اشتراک امروز در جهان قلمداد کرد.

سرویسی که ۴۰۰ بازی مختلف دارد و با قیمت پایین در اختیار کاربران قرار می گیرد.

سرویس EA Play نیز به زودی به سرویس Game Pass افزوده می شود و بازی های Electronic Arts در لیست بازی های این سرویس قرار می گیرد.

این سرویس همچنین اخیراً توانسته از فضای ابری استفاده کند که کاربر می توانید توسط وسایل جانبی

مانند تلفن های همراه ، لپ تاپ و … به بازی های خود دسترسی پیدا کند.

دقیقاً همان چیزی که Google Stadia ارائه می دهد. از سوی دیگر ، سونی قصد دارد ۲۰ بازی محبوب پلی استیشن ۴

را برای کاربران پلی استیشن پلاس عرضه کند تا با قدرتمندترین سرویس مشترک در تاریخ بازی های ویدئویی رقابت کنند.

به عنوان مثال ، کاربران Service Plus می توانند بازی های رایگان مانند

God of War ، Bloodborne ، Monster Hunter و غیره را در کنسول جدید خود امتحان کنند.

بسیاری از توسعه دهندگان بازی در این لیست به احتمال زیاد به روز رسانی عناوین خود را برای بهبود تجربه کاربر منتشر می کنند.

امیدواریم در مقاله تخصصی ” مقایسه PS5 و ایکس باکس سری X ” ابهامات شما برطرف و برای شما مفید بوده باشد .

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 5 =